arama

Cloud Gaming: Oyunculuğun Geleceği

  • paylaş
  • paylaş
  • Emrecan Ulu

Cloud gaming teknolojisi, özellikle Stadia’nın tanıtımından sonra, çok fazla ilgi uyandırmaya başladı. Birçok oyun sever kullanışlı ya da kullanışsız olduğu konusunda fikir ayrılıklarına düştü ve bir an önce de denemek istediler. Bizler de sizlere bulut tabanlı oyunculuk hakkında birkaç fikrimizi anlatmak istedik. İlk başta GamesAnywhere ile gördüğümüz teknolojiden basitçe bahsetmek gerekirse, kullandığınız servisin kendi bilgisayarından oyunu oynatması ve görüntüyü size göndermesiyle süreç başlamış oluyor. Siz de gelen görüntüyle beraber oyunu adeta kendi makineniz çalıştırıyormuş gibi izliyor, tuşlara basarak da karşı makineye komut yüklüyorsunuz. Dolayısıyla iyi bir internet bağlantısı kesinlikle bu işin olmazsa olmazı konumunda.

Cloud Gaming Servisleri

Stadia’nın istediği yüksek hızlı internet akışından ötürü cloud gaming teknolojisinin ülkemizde hayal olduğunu düşünürken GeForce Now (bir başka cloud gaming servisi) ile beraber bunun mümkün olduğunu keşfettik. Bizlere yüksek bütçeli bilgisayarlara sahip olmadan da oyun oynama imkanı veren cloud gaming teknolojisi bütün oyun platformlarının geleceği konumunda. Bu argümanıma dayanak olarak da, dünyanın bir numaralı ekran kartı çipseti üreticisi Nvidia’nın ve elbette teknoloji devi Google’nin bu işe girmesini sunabilirim. Cloud gaming teknolojisi istenilen düzeye gelirse ekran kartı satışlarının düşeceği çok açık, ancak Nvidia bununla savaşmak yerine şirket olarak kendileri bizzat işin içine girmeyi tercih etti. İleride, konsolların da, artık bulut tabanlı olmaya evrilmesi bana göre kaçınılmaz. Yakın gelecekte firmaların artık Playstation Now modelini evrimleştirerek her yeni jenerasyonda konsol çıkartmadan, sadece tek konsolla, kendi hizmetlerine erişim vereceği kanısındayım. Bu bağlamda da Valve ve Epic Games gibi, her ne kadar şu anlık GeForce Now ile olsalar da, dijital mağazaları olan firmaların da ileride kendi servislerini açacağına hiç şüphe yok. Sadece konsollarda duyduğumuz “exclusive” kavramının bile artık dijital mağazalara, dolaylı yoldan da cloud gaming servislerine uyarlanacağı çok açık. Yani olay şu ki, yakın gelecekte cloud gaming ve dijital mağaza kavramı tamamen iç içe olacak; en iyi hizmeti veren platform oyun dünyasını domine edecektir.

cloud gaming

Stadia

Stadia’yı bu noktada ayrı tutmak lazım çünkü Stadia olaylara oldukça farklı yaklaşıyor. Google, GeForce Now’un yaptığı gibi piyasadaki bilindik bileşenlerle sanal sunucular oluşturma yoluna girmedi. Onun yerine tamamen cloud gaming için özel olarak hazırladıkları, piyasada bulunmayan, bileşenleri kullanarak benzersiz sunucular oluşturuyorlar. Böylelikle kullandıkları bileşenler ve yazılım sadece Stadia’ya özel olacağı için yüksek performans artışı olacağını iddia ediyorlar. Bu durumun elbette birkaç avantajı ve dezavantajı var. Stadia’nın daha çok konsol kafasında ilerlemesi yani oyunu oynamak için kendi platformundan satın alma zorunluluğumuz olması büyük handikap. Stadia’nın işlemci mimarisi farklı olduğu için firmaların, tıpkı PC ve konsol portlarını ayırt ettikleri gibi, Stadia’ya ayrı port yapmaları gerekmesi de zorlayıcı bir durum. Ancak bu zorluk, eğer işler Google’nin iddia ettiği gibi olursa, oyunların daha performanslı çalışmasıyla büyük avantaja dönüşebilir. Google, firmaların düzgün port yapabilmesi halinde 4K 60FPS’yi sunabileceklerini iddia ediyor.

cloud gaming

Cloud Gaming ve Oyun Firmaları

Firmaların duruşu bu noktada oldukça önemli. Bethesda, 2K ve Activision Blizzard geçenlerde Nvidia’ya oyunlarını kaldırmaları konusunda ihtar çektiler. Şu anda Square Enix, Capcom ve Konami’de aynı durumda. Unutmayın ki dijital mağazalardan oyun satın aldığımız zaman oyunun kendisini değil lisansını satın almış oluyoruz. Bu durum firmalara oyunları nerede oynayacağımızı seçme imkanı tanıyor.

Ancak korkulduğu gibi her firma GeForce Now’a karşı değil. Nvidia’ya ihtar çeken firmalara aksi olarak da Ubisoft ve Epic Games GeForce Now’a tam destek vereceklerini açıklamış bulundular.

cloud gaming
Epic Games CEO’su GeForce Now’u desteklediklerini söylemesinin yanı sıra, Google’yi rakip firmalara karşı lobicilikle suçluyor.

Oyunlarını GeForce Now’dan çeken firmalar muhtemelen Nvidia’dan kendilerine lisans parası ödemelerini bekliyorlar. Lakin şöyle bir durum var ki; cloud gaming servisini kullanırken teknik olarak siz sadece kiraladığınız başka bir bilgisayarı kullanmış oluyorsunuz. Eğer birileri bu firmalara “para verdiğim ürünü istediğim cihazda kullanmamın önüne geçiyorlar” şeklinde dava açarsa sonucun ne olacağını çok merak ediyorum. Ayrıca, ihtar olaylarının tamamen Google’nin sözde lobicilik faaliyetlerinin sonucu olduğu da söylentiler arasında. Önümüzdeki süreçte daha birçok firma bu konuda yorum yapacak ve duruşunu belli edecektir.

cloud gaming

Sonuç

Bulut tabanlı oyunculuk kaçınılmaz sondur ve oyunculuğun geleceğidir. Bundan 5-6 yıl sonra çoklu çekirdek performansı yüksek olan düşük bütçeli bilgisayarların moda olacağına, cloud gaming servislerinin arasında büyük rekabetler oluşacağına ve şu anki popüler birçok dijital mağazanın kendi servisini duyuracağına hiç şüpheniz olmasın. Nvidia’ya ihtar yollayarak oyunlarını çektiren firmalar; oyunlarını sattıkları dijital mağazalar da kendi servislerini kurunca, ya da halihazırda bir milyondan fazla kullanıcısı olan GeForce Now olası bir durumda sektörde tek el olunca hiçbir şey yapamayacaktır. Özellikle de bu durum satış fiyatlarına yansıdığı takdirde bu firmaların tekrardan cloud gaming platformlarına geri döndüklerini göreceksiniz. İşin sonunda da platformunu en iyi hazırlayan ve en iyi hizmeti veren firmalar ipi göğüsleyecekmiş gibi duruyor. Gidişatın ne olacağını hep beraber göreceğiz.